søndag 10. februar 2013

I Trinidad

Etter 11 døgn på vei fra Belem langt inne i Brasil har vi nå (9.febr)  landet i Trinidad. (Seilasen er som Norge - Spania, det var den forrige også, fra Natal til Belem.)
Brasil er enormt og Amazonas kjempestor...
Vi føler oss nå som relativt proffe langturseilere - verden er liten når vind og strøm er gode... og mange dager på havet med bare to ombord går helt greit.
Litt heftig ankerdram her med svensker og nordmenn - nå er det grillparty på tur - og mandag starter KARNEVALET i Trinidad som visstnok ikke står tilbake for det i Rio. Selv politifolka i Imigration påla oss spise frokost ombord - lunch i byen og deretter karneval fram til tirsdag. Lydhøre som vi er for myndighetspersoner - gjør vi som de sier.... forøvrig klarte vi toll, imigration, og havnemyndigheter på 2 timer denne gang - ny rekord!
Vi fikk longsideplass utenpå Mega Fun i Crews Inn Marina. Her er alt på stell. Deilig endelig å komme til et sted hvor det er skikkelig utvalg i matbutikken, og her er visstnok masse båtsjapper - eller "godtbutikker" som Elisabeth kaller det.
Om en uke kommer Espen og Heidi med barn og Else (mor/svigermor) - det blir kjempekoselig. Vi gleder oss veldig til å se dem igjen - det er 8 måneder siden sist. De skal bo i Port of Spain som ikke er så langt herfra.
Anne og Raymond i Timeout - kommer nedover den 16.2 - det skal bli superhyggelig også å treffe igjen dem. Vi hadde mye kos sammen fra Portugal til Kanariøyene.
Følgende skal gjøres mens vi er i Trinidad:
Redningsflåten vår er 3 år nå, den må resertifiseres (sjekkes og fylles opp med nye nødraketter, vann og mat mv..) - det håper vi å få gjort her.
  • Ny dynamo må anskaffes og monteres
  • Watermaker må repareres - filtre demonteres og alle pakninger skiftes?? Dessuten må el-feil i høytrykkspumpe lokaliseres og fikses.
  • Genoa må til seilmaker for oppsying der vi har repareret med sailtape
  • Storseil må endres slik at skjøtepunkt kommer høyere for å forhindre bom i hodet..
  • Riggsjekk
  • Forsterke storseilet der det møter salingshorn på 1. 2. og 3. rev
  • Bytte ut langsgående sikkerhetsliner på dekk
  • Få orden på DSC på VHF'en
  • Ny påhengsmotor? Nytt aggregat?
  • Reparere / skifte vindmåler
  • Fylle gass
  • Diverse renhold, puss og polering
  • Prøve å finne lekkasje som gir vann i kjølsvin når vi får vann over dekk
  • Cockpitbelysning
  • Kjøpe baseballtre :-) (Vårt hemmelige våpen mot inntrengere)
  • Få tak i plexiglass til nødreparasjon av luker hvis de slås inn i dårlig vær - helst ferdige skodder som kan demonteres
Lista er mye lenger, men av helbredsgrunner opererer vi aldri med lister over 50 punkter - så dette er kun et utvalg av det viktigste.

Ingen kommentarer: