tirsdag 9. juni 2015

En dag - forbi... om å telle stjerner og sådant

En dag - forbi... om å telle stjerner og sådant
 
Vi har folatt Sardinia – tok det siste farvell med El Toro – en fjellknatt sydvest av den store øya. Til Sardinia vil vi tilbake en gang seinwere – leie bil å se hele øya. Nå så vi lite, men det vi så var flott – Vilasimius på sydøstpynten av øya. Et naturreservat med ginklart vann. Ankringsbukta var stor, men vi var bare noen få båter, selv om vi var der i weekenden hvor en del lystbåter fra Calliagri var der for å bade.
Siden vannet var så klart og dybden 5m hele veien benyttet vi anledningen til å pusse rust av ankerkjettingen. Vi demonterte ankeret og bakket med 80m kjetting slepende på bunnen – det hjalp betraktelig, men må innrømme at det nesten ikke gikk å bakke med så mye kjetting ute. Nesten som vi kunne ankre med bare kjetting..
 
Syd for Sardinia fikk vi et kraftig squall og måtte ta ned forseil og sette to rev i storseilet. Det tornet og lynte og over land fosset regnet ned, emn vi fikk bare noen dråper. Vi endret kurs 30 grader sydover for å slippe unna det verste og den strategien virket.
Rett etterpå var det et stort område i havet som var merket Military practice area - Firing danger area. Det var et krigsskip "Hessen" rett i utkant av området, men vi planla og gå tvert over for å spare en del mil. Vi kalte opp "Warship Hessen" og spurte om vi hadde tillatelse til å krysse området. De svarte høflig at det pågikk ingen øvelse der og resten fikk vi ikke med oss – så vi seilte bare rett over uten noe problem.
 
Elisabeth har i daqg lest VHF-boka (repetert) og ble overrasket over hvor raskt radiobølgene beveger seg... 320.000 km i sekundet – det er raskt... Vi funderte over Einsteins relativitetsteorier? og lysets hastighet og hva som skjedde hvis vi kunne seile raskere enn lyset... stå i neste havn og se oss selv komme??... Vær så god - bli gæren..
 
Det er ikke mye bedre akkurat nå – Per er på vakt – E går på klokka 0130 og i mellomtiden har Per sluttet å telle fiskebåter men startet på å telle stjerner – helt til han begynte å fundere på om det er flere stjerner der ute enn morild i vannet. Det lyser i kjølvannet etter båten og der små bølger brytes. Det lyser også i toilettskåla når vi pumper vann. Fra biologiundervisbningen tror jeg at det heter dinoflagellater og at certium tripos er en av dem--- kanskje er det feil, men likevel litt imponerende at jeg husket disse navnene. Æsj, nå kom jeg ut av tellingen, men oppdaget istedet en stjerne i vest –lavt over horisonten som lyser gult, mens alle de andre er hvite – eller kanskje det ern en planet?  Jeg har hørt om den før, men vet ikke hva det er – kanskje kan du fortelle meg...
Ellers driver vi å repeterer planetene i vårt solsystem. SMV- Jorda - MAJSUNP var min puggeregel fra gymnasdagene, men nå er visst P'en borte...
 
Vi er forresten på vei mot Ibiza – Menorca, men ugunstig vær fører kanskje til at vi drar rett til Spania. Uansett er det en lang tur og vi har bare seilt 15 timer av 100 til nå.
 
Må slutte nå – for jeg kommer veldig nær en fiskebåt om 34 minutter – og må starte opp satelittelefon for å få sendt opp dette først...
God natt.
 
APPENDIX FOR TEKNISK INTERESSERTE
Vi bruker Navionics kart og Tiki navigator sammen med OpenCpn som navigasjonsverktøy. Begge program kan logge andre båter i ubegrenset tid og etterlater da en slepestrek i kartet. For en time siden ble vi innhentet av en stor lastebåt som passerte på styrbord ca 0.5 mil unna med samme kurs som oss. Begge hadde vi kurs mot en fiskebåt som lå stille – og jeg hadde sett den på radar og Ais i ca en time. Det var denne fiskebåten jeg nå måtte sjekke at vi gikk klar av. Da oppdgaer jeg blinkende lys i vannet – tunafiskenet – i nærheten av fiskebåten. Jeg lyser mot han og blinkene og han setter seg i bevegelse og det ser ut som om han kjører langs garnet for å vise meg hvor de går. Jag går hardt styrbord til jeg når slepestreken til lasteskipet som passerte for en time siden – og følgr det. Da bør jeg være trygg. Nyttig med AIS – og har du ikke sørg for å kjøp en som sender din posisjon også.
 
 

Ingen kommentarer: