onsdag 27. juni 2012

Litt trøtte, men fri på mandag...

Som nevnt krysset vi Skagerak i går og kom til havn før noen hadde våknet i dag morges. Det var veldig fullt i havna, men i utløpet møtte vi en båt på vei nordover ... den måtte jo ha etterlatt seg en tom plass?? Ja - helt innerst var det en tom plass - båten vi møtte var 37 fot og vår er 40 - og i Skagen stapper de tett.
Vi fikk buksert oss inn mellom de to båtene - vårt anker gikk over den enes pushpit og jollemotoren akter hang over den andre båten... Veeeldig fornøyd med å ha funnet plass og lirket oss inn uten å vekke noen. Etter å ha ryddet i tauverk og seil stupte vi til køys kl 0700.

BANK BANK BANK i skutesida kl 0900 - vi var bevisstløse og stakk et hode opp av dekksluka. "I må flytte jer og legge dere ut inn!"
Det føles som om noen kjører rallycross over en nysådd plen, eller river det flotteste legohuset jeg noensinne har bygd - før jeg har fått vist det fram! Jeg som hadde gledet meg til de beundrende blikk fra kjennere over en slik fantastisk fortøying....

Vi har ikke rukket å montere anker akter på båten ennå, vet faktisk ikke hvor ankerlina er en gang, men ankre må man når man skal ligge ut inn. Istedet for akterfortøyning, ble det derfor fotøying med rompa inn rett mot fortauet og den sterke vinden - og et megaanker i baugen.
At skipper manglet briller og ikke hadde fått på seg mer enn underbuksa mens fortøyningsprosessen foregikk, fikk det heller ikke til å virke mer profesjonelt for de skuelystne, fastboende og turister i Skagen by en solfylt formiddag...

Vi stupte i seng igjen, og når jeg endelig så på klokka var den stoppet - et klart tegn om at nå trenger du ikke klokke mer på en lang stund - jeg har forøvrig aldri brydd meg så mye om hva klokka er heller... av andre har jeg fått fortalt at den var 1500..

Gikk opp i cockpit og rett under targabøylen, riktignok på fortauet, stod to store barnevogner - med ville blomster, vannkanner, ølbokser, lekebamser etc. Bak stod to 60-åringer - i hippieklær fra 70-tallet. De ble nok hektet på noe den gangen som aldri slapp taket - nå var det de som fikk oppnerksomheten og ikke skipperens underbukseopptreden..Sannsynligvis var de på ferie fra Kristiania.
Det er kuult å være norsk i Danmark...

1 kommentar:

Trond sa...

Utrolig bra skrevet!
Det er moro å følge bloggen deres og jeg gledre meg til fortsettelsen. Har forstått det slik at det er en fordel å være venn på Facebook for å få med seg alle detaljer - forespørsel kommer snart.
Fortsatt god tur til dere, og kos dere i Skagen