De to første ukene vil uansett gå i tradevind-løypa og sannsynligvis raskere enn å seile rett på Marquesa hvor vi får vind rett i rumpa. Blir det for heavy vær eller bølger etter hvert, korrigerer vi bare 20 grader og går mot Marquesa og Hiva Oa. Kommer da til å passere Thor Heyerdahls øy Fatu Hiva, men har ikke lov å stoppe der før vi er checket inn på Hiva Oa. Vi får se om vi i såfall gjør det i riktig rekkefølge eller ikke. Det er 45 mil tilbake til Fatu Hiva mot vær vind og strøm....
Hvis vi derimot lykkes med å komme oss til Pitcairn og deretter Gambier - kan vi sjekke inn på Gambier og så gå lovlig direkte til Fatu Hiva.
Vi gleder oss til å få vind i seilene igjen, men er samtidig lei for å forlate dette fantastiske stedet med det utrolige dyrelivet rundt båten døgnet rundt. Felice (http://fritthav.com) seiler samme rute som oss og starter samtidig. Vi kommer til å ha kontakt underveis særlig med tanke på utveksling av værinfo. De seiler nok raskere enn oss, så i mål skiller det sikkert et par dager.
Dette blir en laaaang seiling - den aller lengste til nå og den lengste nonstopruta på hele jordomseilingen tror vi. Et sted mellom 3 - 4000 nm blir det avhengig av rutevalg. Vi har diesel ombord for 7 døgn - og håper vi har det samme når vi kommer fram. Til bensinaggregatet - som vi trenger for å lage vann - har vi imidlertid kun 40 liter - planen var å ha 60, men han som skulle ordne en kanne til oss dukket ikke opp, Vi får se hva vi får til i morgen.
De som vil følge med på hvor vi til slutt ender finner daglige oppdateringer på denne siden
Bloggen du leser på nå vil kun i liten grad bli oppdatert under veis. Til de der hjemme som måtte være bekymret hvis oppdateringer ikke kommer - så vit at vi har satelittelefon, VHF og epirb ombord. I tillegg samseiler vi med Felice og kanskje med Miss My (http://www.missmysweden.se/).
SMS-meldinger under veis mottas med glede til 881631570543 fra nettsiden http://messaging.iridium.com
Under veis skal vi kose oss, fiske, trene mer gitar og ta opp igjen franskkurset... Forventer å være i ny havn om ca 24 dager - dvs ca 1. juni.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar