onsdag 11. juli 2012

Den morgenen alt gikk galt

mandag 10.juli

Per våknet kl 0500 - måtte et nødvendig ærend og oppdaget at landstrømmen var borte...

Vi? hadde planlagt lang seilas og Per ønsket egentlig starte nå, men endte på brygga for å finne strøm som virket. Kabelen var selvfølgelig for kort og det var ikke helt enkelt å trekke den på nytt slik at den rakk fram til en boks med strøm. Der var alt opptatt, men klok av skade har vi laget skjøtestykke som gir plass for en ekstra. Barbeint tilbake til båten for å finne dette... Admiralen sover dypt - deretter til køys igjen.


Kl 0830 våkner vi begge - seint for lang tur, men vi skal avgårde. Per starter motoren - bare for å ha tilfredstillelsen av etterpå å banke i skutesida til det forelskede paret som har lagt seg utenpå oss - VI DRAR OM FEM MINUTTER... opp av luka kommer det samme trøtte trynet som vi selv viste da vi ble vekket dager i forveien - HEVNEN VAR SØT...

De kom seg opp og slapp seg løs slik at vi kunne dra.


Etter 300 m oppdaget vi at vi
1) ikke hadde koblet på hardvindsfokka - det blåste kraftig

2) ikke hadde åpnet lazybaggen til storseilet og heller ikke koblet det på.. (krever litt masteklatring - noe som ikke er like enkelt i åpen sjø)

Vi snudde utenfor moloen og gikk tilbake til et fergeleie hvor det var mer ly for bølger og vind. For å gjøre det raskt - tok vi hvert vårt seil, men ingen passet båten som drev mot moloveggen..

Etter en del pes var vi klare.. satte ut igjen og møtte det kraftigste regnskyllet jeg kan huske å ha møtt - samtidig som himmelen var så mørk at vi ikke så hånden foran oss. Med hodet i kartplottern satte vi sørover - umulig å holde utkikk - skiftet til radarvisning.
Var det dette været som var meldt? Hvem av oss hadde sjekket værmeldingen?

Bølger og regn gjorde radarbildet uleselig - og når det endelig var justert (autojustering var ikke godt nok) - kunne vi ihvertfall se om det var noen båter i vår vei, men grunner er også viktig... vi satte den over til kartvisning med radaroverlay - og dermed følte vi oss tryggere...

I mellomtiden hadde vi ikke en tørr tråd på kroppen.. ingen av oss... vi hadde heller ikke klær på som egnet seg til seiling...

Vindmåleren viste godt over 20 knop - rett imot - og det regnet vannrett. Et lyspunkt var at bølgene ikke var så store, men likevel slo vannet over båten.

Hvor skulle vi? sydover ja, men det var flere muligheter og ruta var ikke plottet inn på skjermen ute - bare nedunder dekk...


"Kan du hente en jakke til meg?" - jakka varmet i forhold til t-skjorta, men både den og olabuksa var allerede dyvåt - og sko hadde jeg ikke på - det var rett før jeg hakket tenner..


Etter 30 minutter og 2 nm kjente vi begge at sulten gnog i tarmene og at blodsukkeret var lavt - vi hadde ikke spist frokost - og heller ikke smurt ferdig mat for en strabasiøs reise eller kokt kaffe.

- Skal vi snu?

Vi snudde... men hvor skal vi gå? Vi kan jo ikke gå tilbake til Årøsund - der er det fullt - den eneste båten som er gått er vår - og en 34 foter har tatt plassen vår- vi kan jo ikke legge oss utenpå han - vi vil knuse han i dette været...og så er det jo flaut å snu..


1/2 nautisk mil fra Årøsund - rett over sundet er ei lita havn - lita... Vi gikk dit. Det blåste om mulig ennå mer... det var trangt - og den eneste måte å holde kontroll på båten på var å bakke og bruke baugpropell heftig.. Etter 20 minutter - hvor riktignok noen seilte nordover (medvind) ønsket vi ikke å buksere inn på deres tomme plasser. Nå blåste det over 30 knop - på tvers av havna - og vi bestemte oss for å gå tilbake til vår tidligere havn.. men IKKE til vår gamle plass på utsiden av 34 foteren...

Det er mer ly i Årøsund og vi la oss utenpå en hyggelig hollender av samme størrelse som oss selv.. der ble vi liggende - med tørkesnorer innendørs i drittværet til neste morgen...

Moral:

  • Fortell de som ligger utenpå deg når du planlegger reise neste dag - slik at dere kanskje kan bytte plass
  • Sjekk værmelding før du kaster loss
  • Sørg for å ha spist og ha nødvendig mat tilgjengelig for reisen
  • Gjør båten sjøklar
  • Forbered seilføring før du setter ut av havna
  • Ha på riktig klær
  • Vit hvor du skal - og ha ruta ferdig plottet med alternative havner under veis
  • La stoltheten fare
  • Det er ingen skam og snu
Vi snudde - og er både fornøyde og stolte over det :-)

Til slutt:
Det finnes mange perfekte seilere - vi er ikke blant dem, men til de som er som oss, kan kanskje våre opplevelser være nyttige :-)



Ingen kommentarer: