Den må tidlig opp den som skal ut i verden.... for B-menneseker er dette en skikkelig overgang - men å seile i opptil 3.6 knops motstrøm fordi man ikke gidder stå opp (eller å la være å legge seg) - går sakte.
I dag (som vanlig) var vi oppe før 0600 for å rekke riktig tidevannsstrøm slik at vi fikk 12 timer med medstrøm og resten med motstrøm - det funket...og vi har nå en 80 mils seilas bak oss - noe som begynner å bli vanlige dagsetapper uten (planlagt) nattseiling :-) Diesel fikk vi ikke fyllt før avgang da pumpa var i stykker og vi var nærmest tomme, men medbrakt traktordiesel duger - og hevert fra Biltemea til 17 kroner sørger for at fylling i åpen og bølgete sjø ikke er noe problem. (jada, vi er på seiltur, men av og til må vi også komme fram for å rekke å betale havneavgiften :-) eller rekke stå opp neste morgen...
Vi er i Cherbourg - Cherbourg var første anløpshavn for «Titanic» etter avreisen fra Southampton i England. Byen ble hardt rammet i kampene under andre verdenskrig, og var fra 1944 en viktig forsynigshavn for allierte tropper.
I tillegg til å være her - er vi i matlandet Frankrike - stedet man kan gå inn på en Bowlingklubb og bestille pizza og øl kl 2345 og få den beste pizzaen vi har smakt på lenge - landet der hotdog er kunst:-)
Andante ligger også i havna - de kom som vanlig noen timer før oss - og sov når vi var en tur bortom :-) Seilerlivet er hardt vettu:-)
Annie & Harm |
NBNB Alle som besøker oss under veis må minimum ha med to flasker norsk aquavit - vi har ikke hamstret og er nå tomme! Norsk aquavit er en internasjonal døråpner:-) Rakfisk og geitost hadde vi også satt særdeles stor pris på :-)
Alt vel - i morgen drar vi videre, eller ikke... blir eller reiser til Guernsey eller til Alderney... hvem vet - antakelig blir vi, når jeg nå ser på klokka og tidevannstabellen...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar